Kolik stojí živnostenský list v roce 2024? Kompletní přehled poplatků

Cena Živnostenského Listu

Základní poplatek za živnostenský list

Základní poplatek za vydání živnostenského oprávnění je v České republice stanoven na 1000 Kč za každou ohlašovanou živnost. Tento poplatek je nutné uhradit při podání žádosti o živnostenské oprávnění na příslušném živnostenském úřadě. Je důležité si uvědomit, že pokud plánujete provozovat více živností současně, budete muset zaplatit poplatek za každou z nich zvlášť. Například pokud chcete získat oprávnění pro dvě různé živnosti, celková částka bude činit 2000 Kč.

V případě, že potřebujete pouze provést změnu v již existujícím živnostenském oprávnění, zaplatíte poplatek ve výši 500 Kč. Tento poplatek se vztahuje například na změnu místa podnikání, přidání provozovny nebo změnu odpovědného zástupce. Je však důležité poznamenat, že některé změny jsou od poplatku osvobozeny, například změna bydliště podnikatele nebo změna příjmení v důsledku sňatku.

Pro začínající podnikatele může být zajímavé vědět, že při vstupu do podnikání mohou využít možnosti ohlásit více živností najednou. V takovém případě zaplatí základní poplatek 1000 Kč za první živnost a následně 500 Kč za každou další živnost, kterou ohlašují současně. Toto opatření má za cíl snížit finanční zátěž pro nové podnikatele a podpořit rozvoj podnikatelského prostředí.

Živnostenský úřad má ze zákona povinnost vydat živnostenské oprávnění do 5 pracovních dnů od správného podání žádosti a uhrazení správního poplatku. V případě koncesovaných živností může být tato lhůta delší, protože úřad musí získat stanoviska od dalších orgánů státní správy. Je také možné požádat o vydání výpisu ze živnostenského rejstříku, který slouží jako doklad o oprávnění k podnikání. První výpis při ohlášení živnosti je zdarma, každý další výpis je zpoplatněn částkou 100 Kč za stránku.

Pro podnikatele je také důležité vědět, že v případě přerušení živnosti není třeba platit žádný poplatek. Stejně tak je bezplatné ukončení živnostenského oprávnění. Pokud však chcete po přerušení živnost znovu obnovit, není nutné platit nový poplatek za vydání živnostenského oprávnění. Stačí pouze oznámit pokračování v podnikání příslušnému živnostenskému úřadu.

V současné době je možné podat žádost o živnostenské oprávnění nejen osobně na živnostenském úřadě, ale také prostřednictvím Czech POINTu nebo elektronicky přes datovou schránku. Výše poplatku zůstává stejná bez ohledu na způsob podání. Je však třeba počítat s tím, že při elektronickém podání musí být žádost opatřena zaručeným elektronickým podpisem nebo musí být odeslána prostřednictvím datové schránky.

Rozdíl mezi volnou a vázanou živností

Při zakládání živnosti je důležité pochopit základní rozdíly mezi volnou a vázanou živností, které se projevují nejen v požadavcích na podnikatele, ale také v souvisejících poplatcích. Volná živnost je nejjednodušší formou podnikání, kdy žadatel nemusí prokazovat žádnou odbornou způsobilost. Poplatek za vydání živnostenského oprávnění pro volnou živnost činí 1000 Kč za všechny obory činností, které jsou v rámci volné živnosti provozovány.

Na druhé straně vázaná živnost vyžaduje prokázání odborné způsobilosti podle přílohy č. 2 živnostenského zákona, což se odráží i v administrativním procesu. Přestože základní poplatek za vydání živnostenského oprávnění je stejný jako u volné živnosti, tedy 1000 Kč, mohou vzniknout dodatečné náklady spojené s ověřováním a dokládáním potřebné kvalifikace.

V případě volné živnosti může podnikatel ihned po zaplacení správního poplatku a splnění všeobecných podmínek začít podnikat v jakémkoliv oboru, který spadá do této kategorie. Mezi tyto všeobecné podmínky patří dosažení věku 18 let, způsobilost k právním úkonům a bezúhonnost. Není potřeba dokládat vzdělání ani praxi, což značně urychluje celý proces získání živnostenského oprávnění.

U vázané živnosti je situace komplexnější. Kromě standardního poplatku 1000 Kč za živnostenský list musí žadatel počítat s případnými výdaji za získání potřebných certifikátů, osvědčení nebo dokladů o praxi. Některé vázané živnosti vyžadují několikaletou praxi v oboru nebo specifické vzdělání, což může celkové náklady na získání oprávnění výrazně navýšit.

Je důležité zmínit, že při ohlášení více živností najednou se poplatek 1000 Kč platí pouze jednou, bez ohledu na to, zda se jedná o kombinaci volných či vázaných živností. Pokud však podnikatel rozšiřuje své podnikání později a žádá o další živnostenské oprávnění, musí zaplatit nový poplatek 1000 Kč.

Rozdíl mezi volnou a vázanou živností se projevuje také v době zpracování žádosti. Zatímco u volné živnosti může být živnostenské oprávnění vydáno prakticky obratem, u vázané živnosti může proces trvat déle vzhledem k nutnosti ověření odborné způsobilosti. Živnostenský úřad má ze zákona 5 pracovních dnů na vydání výpisu z živnostenského rejstříku, pokud jsou splněny všechny podmínky.

V případě změn v živnostenském oprávnění je třeba počítat s dalšími poplatky. Za změnu v živnostenském rejstříku se platí 500 Kč, což platí pro oba typy živností. Při přerušení nebo ukončení živnosti se žádný poplatek neplatí, tato služba je zdarma pro všechny podnikatele bez ohledu na typ živnostenského oprávnění.

cena živnostenského listu

Správní poplatky při změně údajů

Správní poplatky spojené se změnou údajů v živnostenském rejstříku představují důležitou součást podnikatelské administrativy. Základní poplatek za změnu údajů v živnostenském oprávnění činí 100 Kč, přičemž tento poplatek se vztahuje na každou jednotlivou změnu, kterou podnikatel nahlašuje. Je důležité si uvědomit, že některé změny údajů jsou od správního poplatku osvobozeny, například změna bydliště podnikatele, pokud k ní došlo z rozhodnutí úřadů, nebo změna názvu obce či ulice.

Typ živnostenského oprávnění Cena (Kč)
Ohlášení živnosti 1000
Další živnost (při současném ohlášení) 500
Výpis ze živnostenského rejstříku 100

Při ohlášení více změn současně se poplatek neplatí za každou změnu zvlášť, ale pouze jednou. To znamená, že pokud podnikatel potřebuje změnit například adresu provozovny a současně i své kontaktní údaje, zaplatí pouze jeden správní poplatek ve výši 100 Kč. Toto pravidlo významně snižuje finanční zátěž podnikatelů při aktualizaci jejich údajů v živnostenském rejstříku.

V případě vydání nového živnostenského oprávnění činí správní poplatek 1000 Kč za každou živnost. Tento poplatek se vztahuje na situace, kdy podnikatel žádá o zcela nové oprávnění, nikoliv pouze o změnu stávajících údajů. Je třeba mít na paměti, že při přerušení nebo ukončení živnostenského oprávnění se žádný správní poplatek neplatí, což umožňuje podnikatelům flexibilně reagovat na jejich aktuální situaci bez dodatečných nákladů.

Zvláštní kategorií jsou změny v odpovědném zástupci, kdy správní poplatek činí 500 Kč. Tento poplatek se vztahuje na situace, kdy podnikatel ustanovuje nového odpovědného zástupce nebo mění stávajícího. Je důležité poznamenat, že pokud dochází ke změně odpovědného zástupce z důvodu úmrtí původního zástupce, je tato změna od správního poplatku osvobozena.

Pro podnikatele je také důležité vědět, že při zápisu provozovny do živnostenského rejstříku se platí správní poplatek 100 Kč za každou provozovnu. Tento poplatek se vztahuje jak na zápis nové provozovny, tak na změnu údajů o stávající provozovně. Pokud podnikatel ruší provozovnu, není tento úkon zpoplatněn.

V případě vydání výpisu z živnostenského rejstříku na žádost podnikatele činí správní poplatek 100 Kč za každou i započatou stránku. Tento poplatek se vztahuje na situace, kdy podnikatel potřebuje oficiální dokument prokazující jeho oprávnění k podnikání nebo aktuální stav jeho živnostenského oprávnění.

Je třeba zdůraznit, že všechny tyto správní poplatky lze uhradit různými způsoby - v hotovosti přímo na živnostenském úřadě, bankovním převodem nebo prostřednictvím poštovní poukázky. Některé živnostenské úřady umožňují také platbu platební kartou, což představuje pro podnikatele pohodlnou alternativu. Při platbě je vždy nutné uvést správný variabilní symbol, který podnikatel obdrží od živnostenského úřadu.

Způsoby platby živnostenského oprávnění

Při vyřizování živnostenského oprávnění je třeba počítat s určitými poplatky, které je nutné uhradit. Základní poplatek za ohlášení živnosti nebo podání žádosti o koncesi činí 1000 Kč. Tento poplatek je jednorázový a platí se při prvním vstupu do podnikání. Pokud se rozhodnete rozšířit své podnikatelské aktivity o další živnost, zaplatíte za každou další ohlášenou živnost 500 Kč.

Živnostenský úřad nabízí několik možností, jak tyto poplatky uhradit. Nejběžnějším způsobem je platba v hotovosti přímo na přepážce živnostenského úřadu, kde vám bude vystaven příjmový doklad. Další možností je bezhotovostní převod na účet příslušného živnostenského úřadu. V tomto případě je důležité uvést správný variabilní symbol, který vám sdělí pracovník úřadu. Některé úřady umožňují také platbu platební kartou přímo na místě.

Pro vzdálené vyřízení živnostenského oprávnění lze využít také možnost online platby. Tato varianta je stále populárnější, zejména pokud využíváte služeb Czech POINTu nebo podáváte žádost prostřednictvím datové schránky. V takovém případě obdržíte platební údaje elektronicky a můžete poplatek uhradit převodem z vašeho internetového bankovnictví.

Je důležité zmínit, že při změně údajů v živnostenském rejstříku, jako je například změna bydliště nebo odpovědného zástupce, se žádný poplatek neplatí. Stejně tak je bezplatné vydání výpisu ze živnostenského rejstříku při první registraci. Pokud však budete potřebovat dodatečný výpis později, zaplatíte za něj poplatek ve výši 100 Kč za každou započatou stránku.

V případě přerušení nebo ukončení živnosti se také žádný poplatek neplatí. Pokud však dojde ke zrušení živnostenského oprávnění z důvodu porušení předpisů a budete žádat o nové, musíte opět zaplatit plnou částku jako při prvním ohlášení. Při platbě je vždy nutné dodržet stanovené lhůty, protože bez uhrazení správního poplatku nemůže být živnostenské oprávnění vydáno.

cena živnostenského listu

Pro zahraniční podnikatele platí stejné poplatky jako pro české občany, nicméně je třeba počítat s případnými dodatečnými náklady na úřední překlad dokumentů nebo jejich ověření. Některé živnostenské úřady ve větších městech nabízejí možnost platby v eurech, což může být pro zahraniční podnikatele výhodné.

Při placení je důležité si uschovat doklad o zaplacení, který může být později potřebný pro účetnictví nebo případnou kontrolu. Správní poplatky za živnostenské oprávnění jsou daňově uznatelným výdajem, který si můžete uplatnit při výpočtu daně z příjmů.

Cena za výpis ze živnostenského rejstříku

Poplatky spojené s živnostenským oprávněním a výpisem z živnostenského rejstříku jsou důležitou součástí procesu podnikání v České republice. Za vydání živnostenského oprávnění je stanovena částka 1000 Kč za každou ohlašovanou živnost. Tato suma je jednotná pro všechny typy ohlašovacích živností, ať už se jedná o řemeslnou, vázanou nebo volnou živnost. V případě koncesované živnosti je poplatek také 1000 Kč za každou žádost o koncesi.

Samotný výpis ze živnostenského rejstříku je zpoplatněn částkou 100 Kč za první stranu a 50 Kč za každou další započatou stranu. Tento poplatek platí při žádosti o výpis na živnostenském úřadě. Alternativně lze získat výpis také na pracovištích Czech POINT, kde jsou poplatky totožné. Je důležité zmínit, že elektronický výpis z živnostenského rejstříku, který si podnikatel může vyžádat prostřednictvím datové schránky, je zcela zdarma.

Při změně údajů v živnostenském oprávnění je třeba počítat s poplatkem 100 Kč za provedení změny. To se týká například změny sídla podnikání, odpovědného zástupce nebo předmětu podnikání. Některé změny jsou však osvobozeny od správního poplatku, například změna bydliště podnikatele nebo změna příjmení v důsledku sňatku.

V případě, že podnikatel potřebuje vydat náhradní živnostenské oprávnění za ztracené, odcizené, poškozené nebo zničené, zaplatí poplatek ve výši 100 Kč. Stejná částka se vztahuje i na vydání potvrzení o určitém zápisu, změně nebo výmazu v živnostenském rejstříku.

Pro zahraniční osoby, které chtějí podnikat na území České republiky, platí stejné poplatky jako pro české občany. Všechny tyto poplatky jsou nevratné, a to i v případě, že živnostenský úřad žádost zamítne nebo ji podnikatel vezme zpět. Je proto důležité před podáním žádosti důkladně zkontrolovat splnění všech podmínek pro získání živnostenského oprávnění.

Podnikatelé by měli také vědět, že při přerušení provozování živnosti není účtován žádný poplatek, stejně jako při oznámení o pokračování v provozování živnosti. Zrušení živnostenského oprávnění na vlastní žádost je také bezplatné. Tyto administrativní úkony lze provést osobně na živnostenském úřadě, prostřednictvím Czech POINTu nebo elektronicky přes datovou schránku.

Pro komplexní podnikatelskou činnost může být potřeba více živnostenských oprávnění, přičemž za každé se platí samostatný poplatek. Je proto vhodné předem zvážit, které živnosti budou pro podnikání skutečně potřebné, aby se zbytečně nezvyšovaly náklady na získání oprávnění.

Poplatky za ohlášení další živnosti

Při rozšiřování podnikatelské činnosti o další živnost je nutné počítat s určitými administrativními poplatky. Základní poplatek za ohlášení další živnosti činí 1000 Kč, což je stejná částka jako při zakládání první živnosti. Tento poplatek je třeba uhradit bez ohledu na to, zda se jedná o živnost volnou, vázanou, řemeslnou či koncesovanou. Je důležité si uvědomit, že pokud podnikatel ohlašuje více živností současně, neplatí poplatek za každou živnost zvlášť, ale pouze jeden souhrnný poplatek.

V případě, že podnikatel již vlastní živnostenské oprávnění a chce pouze rozšířit předmět podnikání v rámci volné živnosti o další obor, nemusí platit žádný poplatek. Toto je velmi výhodné zejména pro začínající podnikatele, kteří si nejsou zcela jisti rozsahem své budoucí činnosti a chtějí si ponechat možnost flexibilního rozšíření podnikání.

Při změně údajů v živnostenském rejstříku je stanoven poplatek ve výši 100 Kč. Tento poplatek se vztahuje například na změnu sídla podnikání, změnu odpovědného zástupce nebo jiné administrativní úpravy. Za vydání výpisu z živnostenského rejstříku na žádost podnikatele se platí správní poplatek ve výši 100 Kč za každou i započatou stránku.

Je třeba mít na paměti, že kromě samotného poplatku za ohlášení živnosti mohou vzniknout i další náklady. Například při zakládání vázané nebo řemeslné živnosti může být nutné doložit různé dokumenty prokazující odbornou způsobilost, jejichž získání může být spojeno s dodatečnými výdaji. V případě koncesované živnosti je proces ještě složitější a může vyžadovat stanoviska dalších orgánů státní správy.

Platbu správního poplatku lze provést několika způsoby. Nejčastěji se využívá platba v hotovosti přímo na přepážce živnostenského úřadu, ale je možné využít i bezhotovostní převod nebo platbu kolkovými známkami. Některé živnostenské úřady umožňují také platbu platební kartou, což je pro mnoho podnikatelů pohodlnější varianta.

cena živnostenského listu

V případě zamítnutí žádosti o živnostenské oprávnění se zaplacený správní poplatek nevrací. Proto je důležité před podáním žádosti důkladně zkontrolovat splnění všech zákonných podmínek a mít připravené všechny potřebné dokumenty. Živnostenský úřad má ze zákona 5 pracovních dnů na vydání výpisu z živnostenského rejstříku, pokud jsou splněny všechny náležitosti.

Pro podnikatele může být přínosné konzultovat rozšíření živnostenského oprávnění s odborníkem nebo přímo na živnostenském úřadě, kde mohou získat detailní informace o konkrétních požadavcích a poplatcích souvisejících s jejich specifickou situací. Tím se mohou vyhnout případným komplikacím a zbytečným výdajům spojeným s nesprávným postupem při ohlašování další živnosti.

Náklady při přerušení živnostenského oprávnění

Přerušení živnostenského oprávnění je administrativní úkon, který podnikatelům umožňuje dočasně pozastavit svou podnikatelskou činnost. Samotné přerušení živnosti je bezplatné a lze jej provést na jakémkoliv živnostenském úřadě v České republice. Toto je významný rozdíl oproti samotnému pořízení živnostenského listu, za který se platí správní poplatek 1000 Kč za každý jednotlivý obor činnosti. Podnikatel tak při přerušení živnosti nemusí hradit žádné dodatečné poplatky, což je velkou výhodou zejména v situacích, kdy potřebuje svou činnost dočasně pozastavit z osobních či ekonomických důvodů.

I když je samotné přerušení živnosti zdarma, je důležité si uvědomit, že existují související náklady, které mohou podnikatele nepřímo zatížit. Například pokud se podnikatel rozhodne živnost znovu obnovit, musí tuto skutečnost opět nahlásit živnostenskému úřadu. Samotná obnova živnosti je také zdarma, ale podnikatel by měl počítat s časovou investicí a případnými cestovními náklady spojenými s návštěvou úřadu. Pro srovnání, zatímco počáteční získání živnostenského oprávnění stojí zmíněných 1000 Kč, jeho přerušení a následná obnova jsou osvobozeny od správních poplatků.

Podnikatel musí myslet i na další související administrativní povinnosti. Přerušení živnosti je nutné nahlásit zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení, což sice není zpoplatněno, ale vyžaduje to čas a energii. V některých případech může být výhodné využít služeb účetního nebo daňového poradce, který pomůže s administrativou spojenou s přerušením živnosti, což už představuje dodatečné náklady.

Je třeba také zvážit, že během přerušení živnosti sice podnikatel neplatí zálohy na sociální a zdravotní pojištění v režimu OSVČ, ale musí zajistit jiný způsob platby zdravotního pojištění, například se přihlásit na úřad práce jako osoba bez zdanitelných příjmů. V takovém případě vzniká povinnost platit měsíční zálohy na zdravotní pojištění, které v roce 2024 činí 2.352 Kč měsíčně. Tyto náklady je nutné započítat do celkové ekonomické rozvahy při rozhodování o přerušení živnosti.

Pro komplexní posouzení nákladů je důležité zmínit, že zatímco původní cena za vydání živnostenského oprávnění představuje jednorázový výdaj 1000 Kč, přerušení živnosti může ve výsledku generovat různé nepřímé náklady, které se odvíjejí od individuální situace podnikatele. Tyto náklady mohou v součtu převýšit původní investici do získání živnostenského listu, zejména pokud je doba přerušení delší a podnikatel musí řešit alternativní způsoby zajištění příjmu a plateb povinných odvodů.

Živnostenský list je první krok k podnikatelské svobodě, ale skutečná cena není v poplatku, nýbrž v odvaze začít

Radmila Procházková

Sankce při nedodržení ohlašovací povinnosti

Nedodržení ohlašovací povinnosti v souvislosti s živnostenským oprávněním může mít pro podnikatele závažné finanční důsledky. Živnostenský úřad může za porušení těchto povinností uložit pokutu, která se může vyšplhat až do výše 100 000 Kč. Tato sankce se vztahuje především na případy, kdy podnikatel včas nenahlásí změny v údajích uvedených v živnostenském rejstříku nebo nezajistí aktualizaci dokumentace související s provozováním živnosti.

V případě, že podnikatel provozuje živnost bez příslušného oprávnění nebo před vydáním živnostenského listu, může být postižen ještě přísnější sankcí. V takovém případě může být udělena pokuta až do výše 1 000 000 Kč. Tato částka představuje maximální možnou sankci a její konkrétní výše závisí na závažnosti porušení, délce neoprávněného podnikání a případné způsobené škodě.

Je důležité si uvědomit, že základní poplatek za vydání živnostenského oprávnění činí 1 000 Kč za každý jednotlivý předmět podnikání. Tento poplatek je v porovnání s možnými sankcemi zanedbatelný, proto je vždy lepší postupovat v souladu se zákonem a včas si zajistit potřebná oprávnění. Při ohlášení další živnosti se platí 500 Kč, což je částka, která by neměla nikoho odradit od legálního podnikání.

cena živnostenského listu

Živnostenský úřad může také udělit pokutu za neoznámení přerušení či ukončení podnikatelské činnosti. V těchto případech se sankce obvykle pohybují v rozmezí 10 000 až 50 000 Kč. Stejně tak může být podnikatel pokutován za neoznámení změny odpovědného zástupce nebo za nepředložení dokladů o odborné způsobilosti nového odpovědného zástupce.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat situacím, kdy dochází ke změně sídla podnikání nebo provozovny. Tyto změny musí být nahlášeny do 15 dnů od jejich uskutečnění. Při nedodržení této lhůty hrozí pokuta, která může dosáhnout až 20 000 Kč. Podobně přísně je posuzováno i neoznámení změny v osobních údajích podnikatele, jako je například změna příjmení nebo bydliště.

V praxi se často setkáváme s případy, kdy podnikatelé podceňují význam včasného oznámení změn nebo si nejsou vědomi všech svých povinností. Je proto důležité připomenout, že nevědomost neomlouvá a živnostenský úřad může udělit sankci i v případě, že k porušení povinností došlo z nedbalosti nebo neznalosti zákona.

Sankce mohou být uloženy také za nedostatečné označení provozovny, nevedení řádné evidence nebo nepředložení dokladů při kontrole živnostenským úřadem. V těchto případech se výše pokut obvykle pohybuje mezi 5 000 až 50 000 Kč, v závislosti na závažnosti porušení a případné recidivě. Živnostenský úřad při stanovení výše pokuty přihlíží k okolnostem případu, zejména k závažnosti, způsobu, délce trvání a následkům protiprávního jednání.

Ceny za živnost pro zahraniční osoby

Zahraniční osoby, které chtějí podnikat v České republice, musí počítat s určitými poplatky spojenými se získáním živnostenského oprávnění. Základní poplatek za ohlášení živnosti či žádost o koncesi činí 1000 Kč. Tento poplatek je stejný jak pro české občany, tak pro cizince. V případě, že zahraniční osoba chce provozovat více živností najednou, za každý další obor činnosti se připlácí 500 Kč. Je důležité zmínit, že tyto částky jsou jednorázové a platí se při podání žádosti na živnostenském úřadě.

Pro občany ze zemí mimo EU je proces získání živnostenského oprávnění spojen s dalšími výdaji. Musí si nejprve zajistit dlouhodobý pobyt za účelem podnikání, což představuje další administrativní poplatek ve výši 2500 Kč. Někteří zahraniční podnikatelé také potřebují využít služeb překladatele pro úřední překlad dokumentů, což může znamenat dodatečné náklady v řádu několika tisíc korun.

V případě změn v živnostenském oprávnění je třeba počítat s poplatkem 500 Kč za každou změnu. To se týká například rozšíření předmětu podnikání, změny místa podnikání nebo změny odpovědného zástupce. Při pozastavení živnosti se žádný poplatek neplatí, stejně tak při jejím opětovném obnovení. Ukončení živnostenského oprávnění je také bez poplatku.

Zahraniční osoby často potřebují také výpis z živnostenského rejstříku, který stojí 100 Kč za každou i započatou stránku. Pokud potřebují ověřené kopie dokumentů, je nutné počítat s poplatkem 30 Kč za každou stránku. V případě, že zahraniční osoba ztratí původní živnostenský list, vydání duplikátu je zpoplatněno částkou 100 Kč.

Pro mnohé zahraniční podnikatele je výhodné využít služeb specializovaných poradenských firem, které pomohou s vyřízením všech náležitostí. Tyto služby však mohou navýšit celkové náklady o několik tisíc korun, běžně se pohybují v rozmezí 5000 až 15000 Kč, v závislosti na rozsahu poskytovaných služeb a složitosti konkrétního případu.

Je třeba také zmínit, že některé typy živností vyžadují prokázání odborné způsobilosti. V případě zahraničních osob to může znamenat nutnost nostrifikace jejich vzdělání nebo absolvování rekvalifikačních kurzů v České republice. Náklady na nostrifikaci se pohybují okolo 3000 Kč, zatímco ceny rekvalifikačních kurzů se mohou pohybovat od několika tisíc až po desetitisíce korun, v závislosti na oboru a rozsahu kurzu.

Celkové náklady na získání živnostenského oprávnění pro zahraniční osoby se tedy mohou výrazně lišit podle konkrétní situace a požadavků. Je důležité počítat s tím, že kromě základních správních poplatků mohou vzniknout další výdaje spojené s překlady dokumentů, ověřováním listin nebo zajištěním potřebné kvalifikace.

Vrácení poplatku při zamítnutí žádosti

V případě zamítnutí žádosti o živnostenské oprávnění je otázka vrácení správního poplatku často diskutovaným tématem mezi začínajícími podnikateli. Správní poplatek za vydání živnostenského oprávnění, který činí 1000 Kč za ohlášení živnosti při vstupu do podnikání, se v případě zamítnutí žádosti nevrací. Toto ustanovení vychází ze zákona o správních poplatcích a je pevně zakotveno v české legislativě. Důvodem je skutečnost, že správní poplatek je účtován za samotné zpracování žádosti a administrativní úkony s tím spojené, nikoli za pozitivní výsledek řízení.

Živnostenský úřad musí každou žádost důkladně posoudit, prověřit splnění všech zákonných podmínek a věnovat značné množství času zpracování dokumentace. Tyto administrativní úkony jsou provedeny bez ohledu na to, zda je žádost následně schválena či zamítnuta. V případě koncesované živnosti, kde správní poplatek činí 2000 Kč, platí stejné pravidlo - poplatek se při zamítnutí žádosti nevrací.

cena živnostenského listu

Je důležité si uvědomit, že před podáním žádosti o živnostenské oprávnění by si měl každý žadatel důkladně ověřit, zda splňuje všechny zákonné podmínky pro provozování živnosti. Tím může předejít zbytečným výdajům v případě, že by žádost byla zamítnuta. Mezi nejčastější důvody zamítnutí patří nesplnění všeobecných podmínek pro provozování živnosti, jako je plná svéprávnost a bezúhonnost, nebo nesplnění zvláštních podmínek u řemeslných a vázaných živností.

Existují však výjimečné situace, kdy může být správní poplatek vrácen. Jedná se například o případy, kdy žadatel vezme svou žádost zpět ještě před provedením jakéhokoliv úkonu živnostenského úřadu. V takovém případě má žadatel nárok na vrácení celého správního poplatku. Pokud již úřad začal žádost zpracovávat, ale žadatel ji stáhne před vydáním rozhodnutí, může mu být vrácena poměrná část poplatku.

Je také důležité zmínit, že v případě více živností ohlášených současně se platí pouze jeden správní poplatek 1000 Kč. Pokud je některá z těchto živností zamítnuta, zatímco jiné jsou schváleny, poplatek se nevrací ani částečně. Toto pravidlo platí i v případě, že by byla zamítnuta většina ohlášených živností.

Pro minimalizaci rizika zamítnutí žádosti je vhodné konzultovat své podnikatelské záměry s odborníky nebo přímo se zaměstnanci živnostenského úřadu ještě před podáním oficiální žádosti. Živnostenské úřady obvykle poskytují bezplatné konzultace, během kterých mohou potenciální podnikatelé zjistit, zda splňují všechny potřebné podmínky. Tímto způsobem lze předejít zbytečným výdajům a administrativní zátěži spojené s podáním žádosti, která by musela být následně zamítnuta.

Publikováno: 12. 06. 2025

Kategorie: podnikání